Byåsen IL Orientering

Aktiviteter i avdelingen

Hva skjer i Byåsen IL O-gruppe?

Avdelingen består av ca. 170 aktive medlemmer i alle aldre. Disse har gjennom hele året forskjellige aktiviteter å velge i. Nedenfor finner du en kort oversikt over hvilke tilbud som finnes i o-avdelinga.

Deltakelse på løp

Dette er selvsagt det de fleste liker aller best. De fleste løpene foregår her i kretsen, men det hender også ofte at noen deltar i andre større løp rundt om i landet. Påmelding via Eventor. Man må være medlem av Byåsen IL O-gruppe for å registrere seg.

Treningstilbud

Rekrutter/nybegynnere/O-skole (ca fra 8-12år):

Trening hver onsdag fra slutten av april til slutten av september med en pause i skoleferien. Her lærer ungene det mest grunnleggende med bruk av kart og kompass, og et av de viktigste målene er å gjøre ungene trygge ute i skogen.

Ungdommer (ca 13-16 år)

Trening hver onsdag som for rekruttene hvor det blir trent på ulike o-tekniske momenter. Kan også delta på øvrig trening med junior/senior.

Junior/senior

Trening hver mandag og fredag i vinter halvåret, og mandag og onsdag i sommer halvåret. De som ønsker det kan få hjelp til å planlegge personlige treningsopplegg og med oppfølging av dyktige trenere.

Veteraner

Trening som for ungdommer/junior/senior.

Generelt

Selv om vi har delt inn i grupper ut i fra alder, så er disse ganske fleksible. Det betyr at ivrigste 15-16 åringene og de sprekeste veteranene gjerne kan være med på junior/senior-treninga. O-avdelinga legger vekt på at det skal være et godt miljø blant alle aldersgrupper, og med fellestrening for alle på onsdager på sommern og mandager på vintern bidrar til at det også blir en god kontakt også på tvers av aldersgruppene. I fra desember og ut april har vi trening hver mandag i fra Stavset Skole. Der er det først en løpetur og deretter innetrening med o-teknisk trening, styrke og ballspill.

NYTT MEDLEM?: Alle medlemmer i O-avdelingen må også være medlem i Byåsen IL (hovedlaget). Innmelding skjer via "Min Idrett" - velg orientering som idrettsgren.

Ski-Orientering

For de mest ivrige er det en del som også deltar på o-løp om vinteren også, men da med ski på beina. Dette er meget farstfylt og spennende idrett hvor man kombinerer evnen til å lese kart samtidig som man må gå fort på ski.

Skijeger'n - Turorientering på ski

Om vinteren arrangerer noe som kalles 'Skijegern'. Det blir satt O-poster rundt omkring i Bymarka, slik at de som er glade i å gå på ski også kan kombinere det med orientering. Dette er en ypperlig måte til å legge skiturene i nye deler av Marka. Les mer om Skijegern.

Familieturer/ferieløp/klubbturer

Det arrangeres fellesturer/klubbturer med felles overnatting. Av ferieløp kan O-ringen i Sverige anbefales. Pinseløpene på Hedemarken og O-festivalen er også organiserte klubbturer. Se egne faner for disse.